مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20123 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

راه هاي جلوگيري از ريا چيست؟

ريا نقطة مقابل اخلاص است . در آيات و روايات اسلامي از ريا كاري مذمت شده است و آن را عاملي براي بطلان اعمال و نشانهاي از منافقان و نوعي شرك به خدا معرفي كردهاند . رياكاري تخريب كنندة فضايل اخلاقي و عاملي براي پاشيدن بذر رذايل در روح و جان انسانها است . ريا كاري يكي از ابزارهاي مهم شيطان براي گمراه ساختن انسانها است . راه مبارزه با ريا كاري مانند همة اخلاق و اعمال مذموم و ناپسند دو چيز است:

1 _ خشكاندن ريشة ريا . ريا از آن جا ناشي ميشود كه انسان خيال ميكند در مقابل خداوند ، مردم هم چيزي هستند و ميشود با جلب توجه مردم ، انسان به جاه و مقامي برسد ، و اين شرك در توحيد افعالي است . آدمي با باور به توحيد افعالي از ريا خلاص ميشود . يعني اين كه انسان واقعا يك واقعيت قطعي را درك و قبول كند و آن اين است كه همه چيز دست خداست . دلهاي مردم نيز در اراده و اختيار او است . اگر به يقين بدانيم كسي كه با خدا است ، همه چيز دارد و كسي كه از او جدا است ، هيچ چيز ندارد و ايمان حقيقي به قرآن داشته باشيم كه ميفرمايد : همة عزت ها از آن خداست هرگز براي جلب توجه مردم و كسب وجاهت و آبرو يا جلب اعتماد آنها خود را آلوده به اعمال نفاق آلوده و ريايي نميكنيم . فرعون با تمام قدرت براي نابودي حضرت موسي? اقدام كرد و چقدر نوزاد پسر را كشت تا بچهاي را كه بر باد دهندة تخت و تاج او خواهد بود ، در نطفه خفه كند ، ولي ارادة حق تعالي بر اين بود كه موسي? در دربار فرعون پرورش يابد . پس اگر قلب يقين كند چنانچه همة عالم تصميم به نابودي يا بي آبرو كردن ما بگيرند ، ولي مشيت الهي بر عكس آن باشد ، همان خواهد شد كه قلم تقدير نوشته است و هرگز اعمال ريايي از ما سر نميزند.

2 _ تفكر در عواقب دردناك ريا . اگر بدانيم ريا همچون آتش سوزاني است كه در خرمن اعماق انسان ميافتد و همه را خاكستر ميكند و نه تنها عبادات و طاعات انسان را بر باد ميدهد ، بلكه گناه عظيمي است كه ماية روسياهي صاحب آن در دنيا و آخرت است ، اگر توجه داشته باشيم ريا مانند موريانه اي است كه ستونهاي كاخ سعادت را از درون تهي ميكند و بر سر صاحبش ويران ميسازد ، چنانچه بدانيم ريا نوعي شرك است و بدبدخت ترين مردم در قيامت ريا كارانند ، ملما كارهاي مان را با ريا تباه نميكنيم و خط بطلان بر اعمالمان نميكشيم.3

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.